Literaturą skracamy dystans

Rebranding marki

Marpress

Klient: Marpress

Branża: Wydawnictwo

Czas realizacji: 5 miesięcy

Rok realizacji: 2018

Zespół: Bartek Kotowicz - strategia
Adam Ignaciuk - identyfikacja wizualna / strategia
Zuzanna Nowak - identyfikacja wizualna
Bartek Mediger - wdrożenie

Historia w tle

Chociaż oficjalnie został założony w 1991 roku, Marpress jest wydawnictwem z dużo dłuższym doświadczeniem. Jego pracownicy są obecni w branży wydawniczej od pięciu dekad. W swoich początkach portfolio wydawnictwa składało się w głównej mierze z książek o tematyce marynistycznej i gdańskiej. Jednak z czasem oferta została rozszerzona o reportaże, poezję i pozycje regionalne.

Przeszkody na horyzoncie

Mimo charakterystycznej tematyki książek i wielu interesujących pozycji w ofercie, u progu 2018 roku Marpress borykał się z różnorodnymi problemami – także w warstwie komunikacji marki. W przestrzeni funkcjonowała m.in. przestarzała forma komunikacji, wizualny przesyt oraz brak spójnych layoutów. Ponadto – mimo wyjątkowego doświadczenia, rozbudowanej oferty oraz ambicji i świeżego spojrzenia nowego właściciela – marka Marpress była odbierana jako mało współczesna.

Widoczny fundament marki

Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz i konsultacji z wydawnictwem, wyszliśmy z propozycją nowej esencji marki Marpress, która jednocześnie stała się jej hasłem: „Literaturą skracamy dystans”. Skracamy dystans między ludźmi, kulturami, pokoleniami. Dystans między miejscami. Między historią a teraźniejszością.

Co było ważne?

Założenia komunikacji, w tym nowej identyfikacji wizualnej, wywodzą się z tradycji oraz potrzeb dostosowania rozwiązań do obecnych czasów i odbiorców. Komunikacja werbalna marki operuje natomiast na wspomnianej już wcześniej bezpośredniości i łączeniu.

Odkrywanie wartości

Patrząc przez pryzmat tej koncepcji, odszukaliśmy prawdziwe, lecz do tej pory skrzętnie ukryte i niewidoczne wartości marki Marpress: łączenie (przybliżanie), bliskość i bezpośredniość oraz zaufanie.

Rezultaty?

Współpraca nad identyfikacją wydawnictwa zaowocowała powstaniem silnego znaku o wyjątkowej warstwie merytorycznej: tematyka marynistyczna łączy książkę (główny produkt wydawnictwa) z żaglem, czyli kluczowym elementem statku pozwalającym płynąć naprzód. Logo funkcjonuje w kilku spójnych wariantach – również w formie pieczęci – dla optymalizacji wyboru w przypadku różnych rodzajów formatu materiałów i dostępnej przestrzeni.

Morze szkiców

Etap szkicowania jest dla nas szczególnie ważny, bo pozwala nakreślić nawet najbardziej oryginalne pomysły. W poszukiwaniu finałowej formy, przemyśleliśmy i wzięliśmy na warsztat różnorodne kreacje, których motywem przewodnim od samego początku były żagiel, litera M oraz statek. Symbole te posiadają ciekawą wspólną cechę graficzna – wszystkie są symetryczne według osi centralnej w swoim najbardziej ikonicznym przedstawieniu.

W morskim klimacie

Znak jest kwintesencją marki. Forma graficzna komunikuje nie tylko produkt, ale także osobowość i specyfikę marki. Zastosowany granat i błękit decydują o tradycyjno-nowoczesnym charakterze.

Blisko, bliżej...

Dystans dzielący czytelnika od treści książek został wyrażony również w formie graficznej, morficznej, która dodaje mu intrygującego znaczenia. Jest ono także nawiązaniem do pauzy (myślnika) – staje się przestrzenią na refleksję i zastanowienie, charakterystyczną dla ambitnej literatury.

Słowem i obrazem

„Zdarzyło się tuż obok mnie”, „Przenieś się do dalekiej”, „Ahoj przygodo”. Wydawnictwo to nic innego jak słowo, dlatego nowa marka to również charakterystyczny język, którym się komunikuje. Bezpośrednie zwroty do odbiorcy wskazujące na bliskość, osiągalność i namacalność tworzą wzorce komunikacji werbalnej. Dodatkowo są one wzbogacone o sformułowania z dużym ładunkiem emocjonalnym inspirowane marynizmem.

Systemowo do okładek

Nowe wytyczne dla okładek książek skoncentrowane są wokół kluczowych zasad kompozycji, by w możliwie najmniejszym stopniu ograniczać możliwości kreacji.

Nowe idzie od morza

Nowa odsłona marki Marpress w internecie to powiew świeżości na dość tradycyjnym rynku wydawniczym. Ostateczny kształt strony w prostej linii wynika z założeń całej identyfikacji wizualnej i werbalnej. Dodatkowo strona wzbogacona została o animacje, które wzmacniają pozytywne odczucia odbiorców. Pełną stronę można znaleźć pod adresem www.marpress.pl

Tworzymy różnicę - teraz.

Napisz do nas